Infrastructuur

Als we met de bus voorbij Winsum komen zie ik tot mijn onzetting dat ook daar de grootheidswaan al heeft toegeslagen, hoe je daar op en af rijden kan straks is ten hemelschreiend, een klein dorp met nu een gigantische verkeers ontsluitend gebeuren omdat er wel eens een ongeluk gebeurde voordien..Wat is er mis geworden met goed opletten, uitkijken en wachten voor een snelweg? De chauffer draait Gorecki’s Symphony of Sorrowful songs….wij zijn het er wel over eens.

Op de kleine weggetjes rond de dorpen liggen veel dode vogels weet ik, die zijn in het broed en paar seizoen kwetsbaar, maar alleen als je te hard rijdt rijd je ze dood..Voor diezelfde mensen zal dat monster bij Winsum wel worden aangelegd denk ik.

Voor Leeuwarden kom je in een een geleidend doolhof van wegen en dan kan je de stad in.

Wegen en infrastructuur…Frieslands klaverbladen kun je bijna met elkaar verbinden straks, denk ik cynisch, leuk over hoppen met kekke brugsystemen, leuk speelgoed voor sommige ingenieurs…en die drie bomen die daar dan nog tussen staan zitten vol kraaien, maar moeten wel flink gesnoeid natuurlijk, zoals ik eerder al eens uitlegde.

Tussen plastic zwerfvuil zitten vogels te nestelen. Dan schaam ik me.

Ik denk na over een weg terug, of een uitweg..of een andere weg..Friesland heeft wegen bij de vleet..maar er is geen uitweg lijkt het. Wij moeten voort met dit heilloze plan van haken, rondwegen loops en lussen..Iemand moet dit geweldig vinden..anders waren die dingen er niet.. Als ik de hedendaagse auto reclames bekijk snap ik het allemaal..dealend met je concurrentie midden in mega wereldsteden rijdend, techno-fantasy cultgevoel beleven in je nieuwe superauto, met maar 14% bijtelling en zo..geen boom te zien ook in die wereld van de auto reclame..dat zal het zijn. Hoef je daar niks meer mee ook, die Natuur..allemaal toch maar lastig..Leven uit je linkerhersenhelft..tot er gegeten moet worden, geplast gepoept en gepiest. Dan zijn we weer even iets van de natuur, maar daar heb je dan weer Dettol voor, of een spulletje wat je in de lucht spuit of in de pot, als je je schaamt voor je stinkende behoeften.

Als we toe zijn aan Schubert moet ik uitchecken..Ik rijd geen auto, nee.

 

 

Auteur: De Druïde

Schrijver-Tekenaar-Beeldendkunstenaar-Druïde

1 thought on “Infrastructuur”

Geef een reactie

